صفحه اصلي > شرح خبر 


Share
کدخبر: ٩٩٥٩
تاريخ انتشار: ٠٧:٤٣ - 1396/04/25
آگهی های تبلیغاتی همسو با سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیست
سبک زندگی ایرانی - اسلامی که با هدف ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی باید ترویج یابد، جای خود را به مصرف گرایی، تشریفات، چشم و هم چشمی ها و رقابت های ناسالم داده است.
آگهی های تبلیغاتی همسو با سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیست

به گزارش آی سبک، دکتر مجید ابهری، تبلیغات را از ارکان اصلی تجارت و اقتصاد و نیز جاذبه توسعه کسب و کار دانست و گفت: جهت دهی به سلیقه های مردم و ذائقه مصرفی آنها و آشنایی جامعه با تولیدات کشور از اصلی ترین وظایف آگهی های تبلیغاتی است.

وی با بیان اینکه در جامعه ما تبلیغات به جای هدایت سلیقه ها به سمت تولیدات داخلی و پرهیز از تشریفات و مصرف گرایی نوعی تشویق به افزایش مصرف و بالا بردن تنوع خرید هستند، تصریح کرد: به عنوان مثال دهها نوع ماکارونی یا محصولات مشابه مورد تبلیغ قرار می گیرند و مصرف کننده از نظر رفتاری دچار سردرگمی می شود.

ابهری تصریح کرد: بزرگ‌ نمایی، خلق نیازهای جدید و به تصویر کشیدن زندگی آرمانی اصلی‌ترین تکنیک‌هایی است که آگهی‌های بازرگانی با توسل به آنها تلاش می‌کنند، مخاطبان خود را مجذوب ‌کنند.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: اما ایجاد نیازهای کاذب و ولع مصرف بیشتر، مخاطبان را به یکی از حلقه‌های تولید و مصرف بدل می‌سازد و باعث به خطر افتادن منزلت انسانی و شکل یافتن هویتی متفاوت او می شود.

دکتر ابهری اظهار کرد: اقلام خارجی که ضرورتی نیز برای رفع نیازهای اولیه مردم ندارند به سرعت در جامعه گسترش یافته و به ویروس بازرگانی تبدیل می شوند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اخیرا مراکز خرید نیز در قالب فروشگاه های غربی ایجاد شده و در حال گسترش هستند، افزود: این اتفاق در مردم نیز ایجاد نیاز کاذب می کند مثلا فرد برای خرید نیازهای اولیه مانند شیر و ماست به این گونه مراکز می رود اما اقلام غیرضروری خارج از سبد اقتصادی خانوار را تهیه می کند.

وی با بیان اینکه آگهی ها و تیزرهای تبلیغاتی همسو با ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیست، تاکید کرد: اکنون سبک زندگی ایرانی - اسلامی که با هدف ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی باید ترویج یابد، جای خود را به مصرف گرایی، تشریفات، چشم و هم چشمی ها و رقابت های ناسالم داده است.

دکتر ابهری ادامه: صدا وسیما نقش مهمی در فرهنگسازی و ترغیب مردم برای رجوع به سبک زندگی ایرانی - اسلامی دارد، از این رو باید با رویکرد آموزشی این سبک رندگی را در قالب های مختلف تصویری ترویج کند.

وی به وظایف رسانه ها در تبلیغ سبک زندگی ایرانی - اسلامی پرداخت و گفت: رسانه ها نیز کمتر به تبیین ویژگی های سبک زندگی ایرانی - اسلامی می پردازند و ضروریست در رویکردهای خود نسبت به این موضوع دقت نظر مضاعفی داشته باشند.

ابهری افزود: رسانه ها باید این نکته مهم را تبیین کنند که ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی، با ولع مصرف و اسراف به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

وی همچنین به تبلیع کالاهای خارجی اشاره کرد و افزود: ثمره چنین تبلیغاتی، تشویق مردم به خرید کالای خارجی و دور شدن از خرید تولید داخلی است، و در نهایت باعث دلسردی تولید کنندگان کشور می شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها:
تبلیغات, آگهی های تبلیغاتی, تجمل گرایی, مصرف گرایی, سبک زندگی ایرانی اسلامی,
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سرخط آخرين مطالب
تصاویری از مدرنیته به سبک و سیاق عربستانی!
زلزله بی‌اعتمادی چقدر مخرب است؟
خانواده ای همدل و انسان دوست به نام ایران
۱۳ ماه ممنوعیت از رانندگی برای ثروتمندترین زن نروژ
3 هزار و 160 مشاوره روانشناسی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
«هوش مصنوعی» دنیای پوشاک را متحول می‌کند
آگهی های عجیب در فضای مجازی در حمایت از زلزله زدگان!
سریال ها به جای مردم با سلیقه مدیران تلویزیون ساخته می شود
آیا ۵ دقیقه ورزش روزانه کافی است؟
انجام کارهای خانه طول عمر را افزایش می دهد‎
ازدواج ساندویچی هم رسید!
در هوای آلوده چگونه از خودمان برابر سرطان محافظت کنیم‎؟
اگر گوشی هوشمندتان را دو دستی چسبیده اید، بخوانید...
اضطراب و افسردگی در ٩٩ درصد زلزله زدگان
۱۰ نکته یک خطی از زلزله کرمانشاه
درمان بیماری کبد با نوشیدن سه فنجان قهوه در روز
هموطنان! تا آخرین روز کنارتان هستیم
سبک زندگی بر مدار حیات رضوی
مدیریت «فشل»؛ بنزین به آتش زلزله
تماشای بیش از حد تلویزیون موجب لختگی خون می شود‎
پربيننده ترين ها