صفحه اصلي > شرح خبر 


Share
کدخبر: ٥١٥٤
تاريخ انتشار: ١٨:٢٧ - 1395/09/04
آمار مصرف بازی های رایانه ای
نگاهی به وضعیت بازی‌سازی در کشورهای دیگر، به‌خصوص کشورهای پیشرو می‌تواند دیدگاهی واقعی از وضعیت خودمان به ما ارائه دهد تا با شناخت توان خویش در این عرصه، سهمی شایسته از آن ۸۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده برای فروش در سال ۲۰۱۶ داشته باشیم.

 نویسنده: عبدالرضا آتشین صدف

PWCدر گزارشی با عنوان«Global Entertainment Media Outlook:۲۰۱۲-۲۰۱۶» اعلام کرد که میزان فروش جهانی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۱۶ به ۸۳ میلیارد دلار خواهد رسید و این در قیاس با رقم ۵۹ میلیاردی در سال ۲۰۱۱ حکایت از رشد حدود هفت درصدی دارد.نگاهی به وضعیت بازی‌سازی در کشورهای دیگر، به‌خصوص کشورهای پیشرو می‌تواند دیدگاهی واقعی از وضعیت خودمان به ما ارائه دهد تا با شناخت توان خویش در این عرصه، سهمی شایسته از آن ۸۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده برای فروش در سال ۲۰۱۶ داشته باشیم.
قابل توجه اینکه ۳/۲ میلیارد دلار از درآمد ناخالص ملی کشور کانادا مربوط به صنعت بازی‌سازی است و این صنعت برای ۲۷ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده که از این میان ۱۶ هزار نفر به طور مستقیم و تمام‌وقت در مجموعه‌های بازی‌سازی مشغول ‌کارند. صادرات این صنعت در کانادا هم به‌صورت صادرات محصول و بازی کاملاً کانادایی است و هم به‌صورت صادرات خدمات، به این معنا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازی‌ساز در آن کشور، استودیو دارند. گردش این اقتصاد میلیارد دلاری بر دوش ۳۲۹ شرکتی است که ۸۸ درصدشان را شرکت‌های کوچک(small) و بسیار کوچک(micro) تشکیل می‌دهند.آمار فوق نشان می‌دهد لزوماً توسعه بازی‌های جهانی به تیم‌های چندصد نفری نیاز ندارد؛ بلکه ۵۴ درصد شرکت‌های فعال در یک اقتصاد چندمیلیارد دلاری (که خود مجموعا متشکل از ۳۲۹ شرکت است) کمتر از پنج نفر نیرو دارند.صنعت بازی‌سازی در کانادا از قدمت بیشتری نسبت به ایران برخوردار است؛ اما جالب است بدانیم عمر اکثر شرکت‌های کانادایی چندان زیاد نیست؛ به‌گونه‌ای که متوسط سنی شرکت‌ها در آن کشور ۴/۷ سال است و حدود ۶۰ درصد آن‌ها عمری کمتر از شش سال دارند و این یعنی حتی کمتر از زمانی که از تصویب اساس‌نامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران گذشته است. همچنین طبق آمار ارائه‌شده از سویEsaCanad  متوسط حقوق نیروی متخصص بازی‌ساز در کانادا سالانه ۷۲ هزار دلار است.
اما وضعیت مصرف بازی در ایران به گونه دیگری است؛ آن گونه که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از گزارش‌های غیر رسمی آمار می‌دهد در سال ۱۳۸۶ حدود ۲۵ میلیون بازی رایانه‌ای خارجی در ایران فروش رفته است که ۱۳ میلیون بازی رایانه‌ای و ۱۲ میلیون بازی کنسولی را شامل می‌شده است. همچنین تاکنون با وجود تولید بیش از ۲۰۰ بازی رایانه‌ای در کشور که برخی از آن‌ها در ردیف بازی‌های فاخر نیز به شمار می‌روند هنوز این صنعت نتوانسته است به آرمان‌های پیش‌بینی شده، دست یابد. به گفته دکتر مینایی رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وجود برخی چالش‌ها مانع عرض اندام صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران در دنیا شده است؛ از جمله به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد: بی‌توجهی و حمایت نکردن دولت و مجلس، کمبود اعتبارات و تزریق قطره چکانی بودجه، رعایت نشدن حق کپی رایت، در اختیار نداشتن بازار‌های داخلی، نبود محتوای مناسب، نبود همکاری‌های بین بخشی در این زمینه و نیز تحریم‌هایی که مانع همکاری استودیو‌های داخلی با شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی دنیا می‌شود؛ ازاین‌رو در خوش‌بینانه‌ترین حالت در حال حاضر، سهم بازی‌های رایانه‌ای خارجی در بازار ایران ۹۰ درصد و سهم بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل در بازار داخلی تنها ۱۰ درصد است. رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با مرور بودجه‌های اختصاص یافته به حوزه بازی‌های رایانه‌ای از سال ۹۱ تا ۹۳ می‌گوید: «در سال ۹۱ قرار بود اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه بازی‌های رایانه‌ای اختصاص پیدا کند؛ اما این رقم در عمل به ۵/۱ میلیارد تومان رسید.»
در سال ۹۲ نیز از ۷ میلیارد تومان بودجه مصوب تنها ۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای سال۹۳ نیز رقم مصوب، تنها ۳ میلیارد تومان است که کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. نکته تأسف‌بار، این است که تمام سرمایه‌ای که تاکنون برای توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور صرف شده، برابر با تبلیغات یک بازی غربی هم نبوده است؛ ضمن آنکه وعده‌های وزارت ارشاد برای جبران این کمبود بودجه هنوز محقق نشده است.این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده درکشور در زمینه بازی‌های رایانه‌ای، این اعتبار حداقل باید ۲۰ برابر شود. به گفته مینایی (رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، کاهش چشم‌گیر بودجه بازی‌های رایانه‌ای در کشور باعث شده است حرکت قطار توسعه این صنعت در مواردی کند و حتی متوقف شود و تأسف‌بارتر اینکه نخبگان این حوزه به دلیل فشار‌های مالی، جذب شرکت‌ها و استودیوهای بزرگ تولید بازی‌های رایانه‌ای خارجی می‌شوند.[۱]
در حال حاضر نام حدود ۴۰ شرکت تولید‌کننده تخصصی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در وب‌سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ثبت شده است. البته این آمار دقیق نیست؛ اما اگر همین تعداد را مبنا قرار دهیم و این شرکت‌ها را بررسی کنیم، عمده این شرکت‌ها که از فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی در زمینه هنرهای دیجیتال و مهندسی نرم‌افزار تشکیل شده‌اند، سنی کمتر از ۱۰ سال دارند و میانگین سنی نیروهایشان بین ۲۵ تا ۳۰ سال است (این میانگین سنی در کانادا در حدود ۳۱ سال است) و تعداد نیروهای کاری تمام‌وقت‌ آنها عمدتا کمتر از ۱۰ نفر یا حداکثر بین ۱۰ تا ۲۰ نفر است و این یعنی تقریباً تمام شرکت‌های بازی‌ساز در ایران در ردیف شرکت‌های کوچک و بسیار کوچک طبقه‌بندی می‌شوند. [۲]
طبق آمار منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۹۳ یک سوم جمعیت کشور در گروه سنی بین ۷تا ۴۰سال بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند. بر اساس این آمار، از هر سه ایرانی، یک نفر از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کند و ۸۰ درصد از علاقه‌مندان به این بازی‌ها را رده سنی ۸ تا ۱۵ سال تشکیل می‌دهند و روزانه به طور متوسط ۲ساعت از وق ت خود را صرف این بازی‌ها می‌کنند. [۳]بار فرهنگی بسیاری از این بازی‌ها، القای خشونت و شهوت، بزه‌کاری، قمار، تحقیر شخصیت زن، تحریف تاریخ و شخصیت‌ها و جامعه‌پذیری در راستای اهداف غرب است. پشتوانه دیگر این تهاجم فرهنگی، سودآوری کلان و رو به افزایش این بازی‌هاست.
 
منابع:
[۱]. http://www.khorasannews.com.
[۲]. http://ircg.ir.
[۳]. http://www.tasnimnews.com.

برچسب ها:
بازی های رایانه ای, صنعت بازی, صنعت بازی های رایانه ای,
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




پربيننده ترين ها