صفحه اصلي > شرح خبر 


Share
کدخبر: ١٢٦٢٧
تاريخ انتشار: ٠٩:٢٧ - 1397/06/14
معتاد نشو، مدیریت کن
قرار است گشتی در اینستاگرام یا یکی دیگر از چند شبکه اجتماعی که احتمالا چندتایی از آنها را روی تلفن‌های همراه خود داریم، بزنیم. سرمان را که بلند می‌کنیم می‌بینیم ساعات زیادی است غرق در صفحات و مطالب مختلف منتشر شده در این شبکه‌ها شده‌ایم.
معتاد نشو، مدیریت کن

به گزارش آی سبک، از آخرین مدل موی فلان سلبریتی ایرانی یا خارجی تا جشن 900 هزارتایی شدن دنبال‌کننده‌های یک صفحه در اینستاگرام. از واکنش‌ها به این موضوع و ویدئوهای طنز و ... . این زمانی که در شبکه‌های اجتماعی از بین می‌رود، یکی از آسیب‌های جدی این محیط برای کاربران آنهاست و کاربران نیز برخی آگاهانه و برخی نیز بدون آگاهی مشغول سوزاندن فرصت خود در این محیط‌ها هستند. سوزاندنی که شاید اگر آن را به پول یا حتی به کاغذ تبدیل کنیم بیشتر به چشم بیاید که چه سرمایه بزرگی را از دست می‌دهیم.

احتمالا شما هم یکی از کاربران این محیط‌ها هستید و زمان‌هایی را برای گشت و گذار در این محیط‌ها در نظر گرفته‌اید و احتمالا ساعاتی را (مانند ساعات بازگشت به منزل در وسایل نقلیه عمومی یا ساعات آخر شب پیش از خوابیدن) برای چرخیدن و چک کردن و احتمالا انتشار پیامی در نظر می‌گیرید. این در صورتی است که در طول روز سرکی به این شبکه‌ها نکشیده باشید وگرنه بسیاری هستند که هر وقت از شبانه‌روز نگاه می‌کنی، می‌بینی فعال و مشغول لایک و بازنشر کردن هستند. این نشان می‌دهد چاه شبکه‌های اجتماعی در خوردن زمان کاربران سیری‌ناپذیر است و حتی اگر بخواهیم به طنز بگوییم اگر می‌شد از زمانی که کاربران در این شبکه‌ها صرف می‌کنند برق تولید کرد احتمالا می‌شد شهری را روشن کرد!

زمان در نظر گرفتن برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های مدیریت گشت و گذار در فضاهای اینچنینی است. روشی که کاربران بسیاری از آن برای حضور مدیریت‌شده خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. به تعبیری این راه، روش خودکنترلی برای حضور در این فضاهاست و نشان می‌دهد کاربران از فرصت‌هایی که به‌واسطه این فضاها از دست می‌دهند ناراحت هستند و سعی می‌کنند با استفاده از خودکنترلی زمان‌های خود را مدیریت کنند.

حالا فیس‌بوک و اینستاگرام با طراحی قابلیتی سعی دارند امکان مدیریت زمان را به کاربران بدهند تا بتوانند در فرصت‌هایی که مشغول کار کردن با این نرم‌افزارها هستند از زمانشان بهینه استفاده کنند. این اتفاق نشان‌دهنده این است که این شرکت‌ها هم متوجه شده‌اند، بسیاری از کاربران به این خاطر که زمان‌های زیادی را به‌خاطر ساختار مارپیچی این شبکه‌ها از دست می‌دهند کمتر از آنها استفاده می‌کنند برای همین به افزودن قابلیتی برای مدیریت زمان توسط کاربر دست زده‌اند.

غول‌های شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک و اینستاگرام) در تازه‌ترین به‌روزرسانی‌های خود امکانی را اضافه خواهند کرد تا کاربر بتواند مدت زمان حضور در این شبکه‌ها را مدیریت کند. این قابلیت به کاربر این امکان را می‌دهد که برای حضورش در این دو شبکه اجتماعی محدودیت روزانه در نظر بگیرد و بتواند از این طریق اتفاقات ناخواسته‌ای که در این فضاها سراغ کاربر می‌آید (از قبیل نوتیفیکیشن‌های ناگهانی و پیشنهادهای لحظه‌ای) را مدیریت کند.

تغییر به نفع کاربران
فیس‌بوک و اینستاگرام کاربران بسیاری دارند و از کشورهای پرجمعیت در فضای مجازی محسوب می‌شوند با این امکان درواقع می‌خواهند کاربران خود را حفظ کنند. یعنی این دو شبکه اجتماعی که در واقع مالک آنها یکی است (فیس‌بوک در سپتامبر ۲۰۱۲، برنامه اینستاگرام را به ارزش یک میلیارد دلار آمریکا خریداری کرد) به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار شبکه‌ای آنها موجب می‌شود بسیاری از کاربران برخورد محتاطانه‌تری با آنها پیش بگیرند، به همین خاطر برای جلوگیری از ریزش آن بخش از کاربران که به مدیریت زمان اهمیت می‌دهند چاره‌ای اندیشیده‌اند تا آنها را نیز حفظ کنند.

این امکان در واقع حرکت هوشمندانه‌ای است برای حفظ موجودیت خود! آنها با این روش شاید نشان دهند به سلیقه مخاطب احترام می‌گذارند و برای کسب رضایت آنها تغییراتی را اعمال می‌کنند اما در واقع سود شخصی آنها سبب می‌شود وارد چنین تغییراتی شوند. زیرا بنا به گزارش‌هایی که منتشر می‌شود برای مثال اعلام شده یوتیوب روزانه حدود یک میلیون دلار درآمد دارد و این نشان می‌دهد کاربر و مخاطب نقشی تعیین‌کننده‌ در کسب این سود دارد.

کاهش اعتیاد باد مدیریت زمان
قابلیت جدید فیس‌بوک و اینستاگرام به کاربر زمان سپری شده در این بستر را اعلام می‌کند و در واقع ابزاری برای مدیریت زمان در این محیط است. این دو ابزار که Your time on Facebook و Your activity نام دارند، قرار است نگرانی‌های کاربران از زمان‌سوزی در فیس‌بوک و اینستاگرام را مرتفع کند. این در حالی است که کارکرد دیگر این امکان تازه، کاهش اعتیاد کاربران این شبکه‌های اجتماعی به چرخیدن‌های بی‌دلیل در این محیط است.

در واقع معتادان مجازی یکی از پدیده‌های این روزها هستند که احتمالا در دور و بر خود هم می‌توانیم ببینیم (اگر خودمان یکی از آنها نباشیم) و مدیریت زمان یکی از راه‌های کاهش این اعتیاد مجازی است. در واقع شاید فیس‌بوک و اینستاگرام با این روش می‌خواهند مدیریت را در اختیار کاربران قرار دهند. حتی بهانه را از آنهایی که می‌گویند اگر اینستاگرام نبود چنین و چنان بودم، بگیرند و ثابت کنند اعتیاد آنها جدی است و باید فکری برای آن بکنند.

حتی به نظر می‌رسد این موضوع از سوی این شرکت‌های مجازی با کاربران چند صد میلیونی هم مورد توجه بوده و برای کاهش نگرانی‌ها از اعتیاد کاربران به این دو شبکه اجتماعی طراحی شده‌اند. فیس‌بوک اعلام کرده: «این دو ابزار را طی هفته‌های آتی برای همه کاربران از سراسر دنیا منتشر خواهد کرد.» این در حالی است که حدود یک درصد جمعیت میلیاردی محصولات فیس‌بوک، در حال حاضر مشغول تست این دو ابزار هستند.

کاربران ایرانی که طبق آمار 24 میلیون نفر هستند و در اینستاگرام فعالیت دارند نیز از این موضوع در امان نیستند. ایرانی‌ها نیز با اعتیاد فزاینده‌ای به شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو هستند که علاوه بر آن زمان زیادی را نیز صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند که اگر آن را صرف فعالیت‌های دیگری کنند بی‌شک به قابلیت‌های خود خواهند افزود. برای مثال جایگزین کردن عادات مثبت می‌تواند ما را در مدیریت زمان خود در بهره بردن از فضای مجازی یاری رساند.

قابلیت Your activity در اینستاگرام

ابتداء باید جدیدترین ورژن اینستاگرام را دانلود کنید حالا چه برای اندروید یا iOS.

بعد از آن به تنظیمات رفته و از آنجا گزینه فعالیت شما Your Activity را انتخاب کنید ، مقدار دقیقه روزانه کار با اینستاگرام را می بینید.

مدیریت زمان در اینستاگرام با ویژگی جدید Your Activity

می توانید زمانی که روی اینستاگرام صرف می کنید را از طریق حالت یادآوری دوره ایی با زدن روی Set Daily Reminder مشخص کنید.

مدیریت زمان در اینستاگرام با ویژگی جدید Your Activity

 

علاوه بر این برای امکان مدیریت هشدارها و متوقف شدن آن برای مدت معینی از زمان ، روی تنظیمات اعلان ها Notifications Settings بزنید.

بعد از آن مدت مورد نظر را انتخاب کنید.

مدیریت زمان در اینستاگرام با ویژگی جدید Your Activity

بنابراین با این ویژگی جدید می توانید زمان خود را در استفاده و کار با اینستاگرام را مدیریت کنید.


معتاد مجازی را بشناسید
اعتیاد مجازی موضوع تازه‌ای نیست و کارشناسان و پژوهشگران نشانه‌های معتاد بودن را برشمرده‌اند و نشان داده‌اند که به چه کسی معتاد مجازی می‌گویند:

1. هیچ‌وقت یک مقاله را از اول تا آخر نمی‌خوانید

2. بعد از نگاه کردن به صفحه نمایش دیدتان تار می‌شود

3. نمی‌توانید ذهن خود را تنظیم کنید

4. دائم به چیزهای دور و برتان می‌خورید

5. وقتی تلفنتان خاموش می‌شود کاری نمی‌توانید بکنید

6. در طول هر وعده مشغول چک کردن ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستید

7. شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند در مورد زندگی خود احساس منفی کنید

8. حتی وقتی در اینستاگرام یا توییتر هم نیستید از هشتگ یا کلمات اختصاری استفاده می‌کنید

منبع: روزنامه جام جم، ترفندسیتی
 

برچسب ها:
مدیریت زمان, اینستاگرام, فیسبوک, خودکنترلی, مهارت های زندگی,
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




پربيننده ترين ها