صفحه اصلي > شرح خبر 


Share
کدخبر: ٢٤٤
تاريخ انتشار: ١٤:٥٧ - 1394/04/16
بررسی ارتباط بین رسانه و سبک زندگی

پدیدآور: مرجانه خرم جاه
مقطع: کارشناسی ارشد
محل ارائه: دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی - دانشگاه الزهراء علیها السلام
سال ارائه: 1390
رسانه‌ها اغلب به عنوان پلی بین زندگی خصوصی و شخصی ما و جهان عمومی عمل می‌کنند. ما خودمان و جایگاهمان در جامعه را از طریق رسانه‌های جمعی می‌بینیم. به همین علت است که اگر می‌خواهیم چگونگی کارکردهای اجتماعی را بفهمیم باید به رسانه‌ها توجه کنیم. تماشای تلویزیون و اجتماعی شدن موضوعی است که براساس آن تلویزیون با پخش اطلاعات مربوط به قواعد و اصول رفتار اجتماعی به طور مستقیم رفتار آشکار افراد را، که همان سبک زندگی می‌باشد، شکل می‌بخشد. بر این اساس تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین رسانه ـ با تأکید بر تلویزیون و ماهواره ـ و سبک زندگی یعنی همان رفتارهای تحقق‌یافته افراد می‌پردازد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است.
پس از آزمون مقدماتی و نمونه‌گیری متناسب با حجم جمعیت نمونه، تعداد 400 پرسشنامه توسط افراد 15 تا 65 ساله مناطق 1، 5 و 20 شهر تهران تکمیل شد. نتایج حاکی از آن است که زنان، مجردان و میان‌سالان و دیپلمه‌ها بیشتر از سایر گروه‌ها تلویزیون و ماهواره تماشا می‌کنند. بین سن و تحصیلات با ماهواره ارتباط معناداری وجود دارد. تلویزیون از بین مؤلفه‌های سبک زندگی تنها با الگوی فراغت رابطه نشان داد. همچنین بین تلویزیون و هزینه خانواده ارتباط معنادار وجود دارد. در کل تأثیر ماهواره بر سبک زندگی افراد بیشتر از تلویزیون نشان داده شد.

برچسب ها:
پایان نامه, بررسی ارتباط بین رسانه و سبک زندگی, مرجانه خرم جاه, رسانه, سبک زندگی,
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سرخط آخرين مطالب
پربيننده ترين ها