صفحه اصلي > شرح خبر 


Share
کدخبر: ١٤٢١
تاريخ انتشار: ١٨:٠٢ - 1394/10/05
مردان شبیه زنان یا زنان شبیه مردان؟ / فیلم
انسان، موجودی خاکی و افلاکی است که جسم و روحش، مکمل یکدیگرند و بر هم اثرگذار و از هم اثرپذیر. مردانی را تصور کنید که نه مانکن خارجی هستند، نه بازیگر؛ نه جلوی دوربین می‌روند، نه بی چین و چروک بودن صورت و برجسته بودن لب و گونه، درآمدی برایشان دارد. مردانی که همین آدم های عادی دور و برمان هستند، دانشجو، مربی ورزش، بوتیک دار یا هنرمند. اما به هر دلیل به دنبال زیبایی و سر و شکلِ ظریف و زنانه اند. طبیعتا این سر و شکل بر روح و روانشان بی اثر نخواهد بود. اگر این روزها، مردان جوان زیادی می بینیم که کش دار و پرعشوه حرف می زنند، اگر مردانی با اراده های سست و شخصیت های متزلزل و شکننده می بینیم که غیرت و صبر و وقار و استحکام مردانِ قدیم را ندارند، شاید یکی از دلایلش همین غفلت از مرام مردانه و نزدیک شدن به سبک و شیوه زنانه باشد.
مردان شبیه زنان یا زنان شبیه مردان؟

سرمایه داری میل به سود و انباشت بیشتر دارد. این سود بیشتر لاجرم از تولید بیشتر با هزینه کمتر و نیز مصرف بیشتر به دست می آید. هر عاملی که بتواند تولید بیشتر با هزینه کمتر را رقم بزند، توسط سرمایه داری ساخته شده یا حمایت می شود. اما چه شرایط و روحیاتی، تولید بیشتر با هزینه کمتر را در کارخانه ها و صنایع و مراکز تولید و ارائه خدمات میسر می سازد؟

قدرت و قوت بدنی و تلاش خستگی ناپذیر بیشتر، نظم آهنین و روابط بوروکراتیک غیر شخصی و... از شرایط و روحیاتی است که باعث می شود تولید، سرعت بیشتری بگیرد. روحیاتی که به نظر می رسد بیشتر «مردانه» هستند و مردان قدرت سازگاری بیشتری با آن دارند.

از طرفی هر چقدر کمیت و تعداد کارگران و کارگزاران تولیدی و خدماتی بیشتر باشد، هم امکان تولید بیشتر فراهم می شود و هم رقابت بین آنها باعث کاهش سطح دستمزدها و هزینه های تولید شده و سود بیشتر تضمین می شود.

زنان نیمی از جمعیت هر جامعه ای را در بر می گیرند و ورود زنان به عرصه های تولیدی و خدماتی، ظرفیت تولید و کسب سود بیشتر را برای سرمایه داری دو برابر می کند. در این میان هر چقدر زنان در محیط اقتصادی و تولیدی، بیشتر روحیات «مردانه» داشته باشند، منفعت بیشتری برای سرمایه دارند. سرمایه داری این تغییر روحیه را با ایدئولوژی «فمنیسم» ترویج و تقویت می کند.

فمنیسم از سویی به دنبال وارد کردن این ظرفیت انسانی در فضای تولیدی است و برای این کار توجیهات خود را می سازد که مهم ترین آن «استقلال اقتصادی» است. از سویی دیگر ایدئولوژی فمنیسم طرفدار «برابری» زنان با مردان است. در این پویش ها برای ایجاد این برابری، چون ملاک و معیار اصلی مردان هستند، زنان با عام کردن خصلت های «مردانه» و شبیه شدن به مردان در فضاهای تولیدی به سرمایه داری خدمت می کنند.

تولید بیشتر نیازمند مصرف بیشتر است تا چرخ سرمایه از حرکت باز نایستد. مصرف با میل و سلیقه، احساس و تنوعِ سبک، پیوند مستقیم دارد. این روحیات در زنان قوی تر از مردان است. از این رو هر چقدر فضای مصرف «زنانه تر» شود، مصرف افزون تر می شود. هر چقدر زمان بیشتر پیش می رود، روحیات و ظواهر زنانه در زندگی روزمره و اجتماعی گسترش می یابد و خصلت های زنانه عام می شوند.

رسانه های سرمایه داری، تبلیغ و ترویج این روحیه را برعهده دارند. رسانه ها با تبلیغ تجمل گرایی و مدگرایی و ایجاد نیاز کاذب برای تغییرات روزمره در سبک مصرفی، بازار مصرفی را رقابتی می کنند و بر کوره مصرف بیشتر می دمند. حتی نوع آرایش ظاهر مردان نیز شبیه زنان می شود و در آینده این زنانگی، عرصه های بیشتری از زیست جهان ما را در بر خواهد گرفت.

نظام سرمایه داری با «مردانه» کردن تولید و «زنانه» کردن مصرف، رشد و گسترش خود را تضمین کرده است. این طنین سرمایه است که بسیاری از تغییرات فرهنگی زمانه ما را رقم زده است؛ زمانه ای که مردمانش به روزگارشان بیشتر شبیه هستند تا به پدرانشان...

نگاهی به پدیده شبیه شدن برخی مردان به زنان، در ظاهر و خلق و خو
گاهی وقتی داری در خیابان قدم می زنی، وقتی در جمع جوانان و نوجوانان فامیل نشسته ای یا وقتی از جلوی در دبیرستان های دخترانه و پسرانه رد می شوی، با دیدن تیپ و رفتار برخی دختران و پسران احساس می کنی انگار جای دختر و پسر، جای زن و مرد در جامعه امروز عوض شده است. بعضی دختران با پوشیدن شلوارهای شش جیب، دستمال سر به جای شال و روسری، پوتین سربازی به جای کفش و چکمه ظریف دخترانه و لحن و رفتار پسرانه، به پسرها شبیه شده اند.
 
در مقابل، برخی پسران هم با زیر ابروهای برداشته شده، مدل موهای آنچنانی، پوست صافِ برنزه، لب های برجسته ویتامینه شده و زلم زیمبوهای رنگ و وارنگ به ظاهر دختران نزدیکند.
 
پدیده ای تامل برانگیز که معلوم نیست به دلیل بیکاری و اوقات فراغتِ برنامه ریزی نشده جوان هاست یا تاثیر فشن شوها و ریخت و قیافه ستاره های دنیای سینما و موسیقی جهان؛ ناخودآگاه و کودکانه است یا یک جور اعتراض و سرکشی علیه جنسیت و محدودیت ها. می بینید؟
 
موضوع، موضوعی گسترده و عمیق با ابعادی مهم است. منتها در این پرونده، هدف و حرف ما درباره آقاپسرها و مردانی است که با استفاده از محصولات و خدمات آرایشی و بهداشتی ویژه خانم ها و رو آوردن به تکنیک های زیبایی زنانه، هر روز وجهه و حال و هوای مردانه شان، کمرنگ تر می شود و معلوم نیست با چنین ظاهری در آینده چگونه می خواهند در نقش هایی مثل شوهر، پدر و... قابل اتکاء باشند.
 
البته قشر خاص و اقلیت محدودی از مردان که در مرز دو جنس هستند و ظاهر مردانه و هویت دیگری دارند موضوع بحث ما نیستند بلکه آن چه مدنظر ماست رفتار برخی از همین مردان معمولی اطرافمان است که به لحاظ فیزیک و روان و هورمون، یک مرد تمام عیار به حساب می آیند اما گاهی از ظاهر مردانه فاصله می گیرند. اگر شما هم با این موارد برخورد داشتید، اگر برای شما هم این سوال وجود دارد که برخی مردهای این روزها دقیقا حرف حساب شان چیست؟
 
گفت و گو با پسرانی که با ظاهر نسبتا زنانه در کوچه و بازار ظاهر می شوند
یکی از خیابان های شهر را انتخاب می کنم و جوان هایی را که در آن رفت و آمد می کنند زیر نظر می گیرم. در این گزارش به مدل های عجیب و غریب و پوشش های خاص بعضی پسران کاری ندارم و فقط به  دنبال سوژه هایی هستم که آرایش و پیرایش زنانه دارند. در ادامه این گزارش با چند پسر نوجوان و جوانی که ابروهایشان را برداشته اند، از لوازم آرایشی استفاده کرده اند یا مدل موهایشان زنانه است، گفت و گو می کنم تا دلیل این کارشان را جویا شوم.

من از 3 سالگی آرایش زنانه داشتم!
سجاد که مدل موهایش شبیه خانم هاست و ابروهایش را هم برداشته، درباره پدیده آرایش زنانه مردان می گوید: «همان طور که قابل کتمان نیست، میزان پسران و مردانی که آرایش زنانه می کنند رو به افزایش است اما خب جالب نیست.» از او می پرسم دلیل مردان برای چنین کاری چیست که می گوید: «جوانان امروزی خیلی به دنبال جلب توجه و دیده شدن هستند و برای این هدف، از هر وسیله ای استفاده می کنند. مثلا همین مدل موی من، زنانه است اما من با توجه به شرایطم از چنین مدلی استفاده می کنم.» از این جوان 21 ساله درباره شرایطش می پرسم که می گوید: «من از بچگی، این جوری بوده ام. یعنی کار امروز و دیروزم نیست! اگر عکس های 3 سالگی ام همراهم بود الان این حرف را ثابت می کردم!»

برای تنوع!
وحید، جوان 28 ساله ای که فروشنده یک مغازه پوشاک است، درباره این که چرا ابروهایش را برداشته است می گوید: «ایول به دقتت! بله کم و بیش برداشته ام!» می پرسم خب چرا؟ می گوید: «اولا بگویم دخترها فکر نکنند ما می خواهیم خودمان را شبیه آن ها کنیم. ما پسریم و به پسر بودنمان افتخار می کنیم. راستش رفتم آرایشگاه و برای تنوع از آرایشگر خواستم کمی ابروهایم را مرتب کند که به نظرم زیادی مرتب شد.»

از آرایشگرم بپرس!
با دوستش در حال قدم زدن است که نظرش را درباره موضوع پرونده مان می پرسم و می گوید: «من الان خودم، اسم مدل موهایم را نمی دانم ولی به شکل کلی، وقتی یک آدم معروف مدل موهایش را تغییر می دهد، این مدل به سرعت در جامعه رایج می شود و این هم مدل موی یکی از بازیکنان فوتبال ایتالیاست.» از او می پرسم پس بدون آگاهی الگو گرفته ای که می گوید: «نه، راستش من می خواستم کچل کنم ولی منصرف شدم و فقط دورش را خیلی کوتاه کردم!» می گویم چرا ابروهایت را برداشته ای که جواب می دهد: «این را دیگر آرایشگر برداشت. البته من هم مخالفتی نداشتم اما باید از او بپرسید که چرا این کار را انجام داد!»

دیگر بی کلاس نیستم!
رضا که فروشنده عینک در یکی از پاساژهای مشهد است، درباره موضوع پرونده ما می گوید: «من مشتری های زیادی دارم و واقعیتش تقریبا 50 درصد جوانان، آگاهانه یا ناآگاهانه شبیه زنان شده اند.» او درباره خودش و ظاهرش هم می گوید: «دور و بری های من، همه شان این گونه اند و آرایش ملایمی دارند، بنابراین من هم کمی آرایش می کنم. مثلا آبروهایم را درست کرده ام و کمی از کرم روشن کننده استفاده می کنم».از این جوان 29 ساله می پرسم نظرت درباره کار خودت چیست که پاسخ می دهد: «دقیقا نمی توانم نظر بدهم که این کار خوب است یا بد، ولی حداقل یک خوبی دارد و این که دوستانم به من نمی گویند بی کلاس و مرا از جمع خودشان بیرون نمی کنند».
 
خانم ها درباره ظاهر زنانه مردان چه می گویند؟
شاید یکی از ریشه ها و دلایل ناخودآگاه مردانی که به شکل افراطی روی ظاهر و سر و شکلشان حساسند، جلب توجه جنس مخالف باشد. برای بررسی این ایده، با تعدادی خانم که اتفاقا همه شان در اجتماع به شکل های گوناگون، با مردانی با این تیپ برخورد داشته اند حرف زدیم که گزیده ای از آن گفت و گوها را اینجا می آوریم. جالب است بدانید بیشتر دختران و زنان، حس درونی شان از برخورد با این مردان را، با کلماتی مثل «چندش»، «ترسناک»، «ناجور»، «غیرقابل اعتماد» و... توصیف کردند.

سبک زندگی عوض شده است
الهام، 26 ساله، دانش آموخته رشته هنر و مجرد، درباره نگاه و احساسش در برخورد با مردان جوانی که ظاهر و خلق و خوی زنانه دارند، می گوید: «حس خیلی بدی است. راستش تا به حال هیچ دختری ندیدم که در برخورد با این گونه مردان، حس خوشایندی داشته باشد.» الهام دلیل این گونه رفتارها را هم، این طور تحلیل می کند: «سبک زندگی عوض شده است. قبلا مردها در سنین پایین ازدواج می کردند. پس ناچار بودند برای تامین معاش خانواده، از کله سحر تا شب، مشغول کار باشند. مشاغل هم مثل کارهای امروز، دورکاری و پشت میزنشینی نبود. به معنای واقعیِ کلمه، کار بود. کار سخت و سنگینِ یدی. این گونه بود که دیگر هیچ مردی، وقت و حوصله توجه به ظاهر و رسیدگی آنچنانی به سر و شکلش را نداشت. این روزها علاوه بر بالارفتن سن ازدواج، کمرنگ شدن مسئولیت پذیری، تغییر شکل مشاغل و اوقات فراغت فراوان، برخی مردها دچار یک جور خودشیفتگی هم شده اند؛ دیگر برایشان اهمیت ندارد چه کسی از ظاهرشان خوشش می آید و چه کسی چندشش می شود. فقط خوشامد، تشخیص و سلیقه خودشان اهمیت دارد.»

برخی زنان، مردانِ بی نقص می خواهند!
سارا، 32 ساله، دانش آموخته معماری و متاهل، نظرش را درباره رسیدگی بیش از حد مردان به ظاهرشان این گونه بیان می کند: «من به عنوان یک زن، ذره ای حس خوب نسبت به این گونه مردان جوان ندارم. تا به حال هم در هیچ جمعی، هیچ زنی را ندیدم که از اینجور ادا و اطوارها دل خوشی داشته باشد. این ها به نظرم نه تنها جذاب نیستند، بلکه ترسناکند.
 
این مردها، مرد زندگی نیستند!
آزاده، 30 ساله، تجربه زندگی با یکی از همین مردان را داشته است و می گوید: «سه سال با مردی زندگی کردم که هر روز صبح، دو ساعت و نیم از وقتش را  صرف رسیدگی به ظاهرش می کرد تا بتواند از خانه خارج شود. دوش می گرفت، ریش می تراشید، ماسک می گذاشت، مو سشوار می کشید، کرم های مختلف می زد، از انواع عطر و ادکلن ها  استفاده می کرد و به شدت روی لباس هایش حساس بود. خیلی وقت ها که راهی مهمانی یا عروسی بودیم، من آماده بودم و ساعت ها منتظر می ماندم تا آقا آماده شود و راه بیفتیم. اوایل خوشحال بودم که مرد تمیز و خوشبو و پاکیزه ای نصیبم شده اما پس از مدتی، این روند واقعا روی اعصاب بود. حرف زدنش زنانه و کشدار شده بود، در جمع های مردانه بند نمی شد، دل به کار نمی داد و مدام سر و گوشش می جنبید و تمام درآمدش را صرف محصولات آرایشی و بهداشتی می کرد. هیچ وقت تکیه گاه من نبود. محکم و قابل اعتماد نبود. نمی شد روی حرف و قولش حساب کرد و خلاصه کل زندگی مان، تحت الشعاع این روحیه اش بود. خیلی تلاش کردم، خواهش کردم ولی نشد. در نهایت روزی که با موهای مش کرده به خانه آمد، رفتم دادخواست طلاق دادم.»
 
تکنیک های آرایشی! رایج بین برخی مردان
آرایش مو، ریش و ابرو
آرایش مو و ریش، یکی از مهم ترین ابزارهای مردان جوان برای متفاوت بودن است. این روزها آرایشگاه رفتن آقایان به یک کوتاهی و شامپو زدن خلاصه نمی شود. آن ها در سالن های زیبایی، کارهای زیاد و گران قیمت و وقت گیری دارند. گروهی موها را بلند می کنند، عده ای موها را می بافند و مهره می اندازند، تعدادی موها را خامه ای می زنند و رنگ می کنند و گروه دیگری یک دسته از موها را هایلایت می کنند یا کلا موها را می تراشند و روی سر، طرح می اندازند. بعضی هستند که ریش های جاسمینی، خربزه ای و کله قندی شان را با انواع رنگ ها و روغن ها، صاف می کنند و فرم می دهند و خیلی های دیگر، ابروها را نه تمیز که مدل می دهند و باریک می کنند. به همه این ها، کاشتن یا برداشتن مو و کادر دادن به پیشانی به سبک امیرتتلو را هم اضافه کنید. خیلی ها در آرزوی داشتن یک پیشانی کادر دار، مشتری دائم کلینیک های پوست و مو هستند.
 
تزریق ژل و بوتاکس
بله! تعجب نکنید. دیگر فقط خانم ها روی از بین بردن چین و چروک های چهره و جوان تر نشان دادن پوست حساس نیستند. در سال های اخیر، مردان هم نه تنها به دنبال تزریق بوتاکس برای ترمیم خط اخم و خط لبخند صورتشان هستند، بلکه حتی لب ها را هم مدل «مردانه» ژل می زنند، گونه ها را برجسته و دم ابروها را با تزریق ژل، به سمت پیشانی هدایت می کنند. خیلی ها حتی سعی می کنند با تزریق بوتاکس، فک شان را زاویه دار کنند. یک فکِ زاویه دارِ خوش تراش به سبک رضاگلزار یا کریس رونالدوی مشهور.
 
لیزر فول بادی، پوست برنزه، تتو
بدن زن و مرد، تفاوت هایی دارد و یکی از همین تمایزها، پرمویی مردان به نسبت زنان است. اما این سال ها و به ویژه با افزایش علاقه به ورزش بدنسازی و بادی بیلدینگ، مردان زیادی با مراجعه به کلینیک ها و مراکز خدمات لیزر، به دنبال از بین بردن موهای بدن، نه در یک موضع و دو موضع که به شکلِ «فول بادی» (کل بدن) هستند. خدماتی که به چندین جلسه لیزر نیاز دارد و سر جمع، چیزی حدود دو میلیون تومان خرج روی دست آقایی که اصرار دارد بدنش حتی یک تار مو نداشته باشد، می گذارد. مراجعه به استخرهای روباز پرنور یا مراکز سولاریوم و برنزه کردن پوست، استفاده دائم از کرم ها و روغن ها و لوسیون های نرم کننده به اضافه انداختن تتوهای درشت روی بازو و مچ دست، شبیه تتوهای دیوید بکامِ معروف، این مجموعه را کامل می کند.
 
لباس ها و زیورآلات خاص
نمی دانم شما هم پیراهن ها و تی شرت های توریِ بدن نمای یقه باز، شلوارهای تنگ و کوتاه که به شلوار «زیپ دار» معروف است، کفش های ساق بلند قرمز و بنفش یا کالج های خوشرنگِ بی جوراب را که انگار همین الان، از دلِ یک دنیای دیگر به خیابان های شهر پرتاب شده است، به تن مردان جوان دیده اید یا نه؟ تی شرت های گشاد شلخته و شلوارهای شل و ول که گاهی فاق آن تا زیر زانو می رسد؛ تیپ های تنگ و چسبان یا رها و شلخته که با عینک های ظریف، گردنبند، النگو، دستبند، گوشواره، نگینِ بینی، حلقه ابرو و مُهره ریش، تکمیل می شود. یک سر و شکلِ عجیب برای یک پسر جوانِ ایرانی! تیپ های کلاسیک یا کژوالی که متاسفانه در بیشتر بوتیک های خیابان های اعیان نشینِ شهرهای بزرگ، در دسترس است و تداعی گر تیپ سلبریتی های نسبتاً منفوری مثل اِمی نِم یا جاستین بیبر است.
 
یک میکاپ ساده
علیرضا، آرایشگر جوانی که یک سالن زیباییِ مردانه در یک خیابان دنج را مدیریت می کند، درباره آرایش آقایان می گوید: «مشتری های زیادی دارم که بیشتر از یک زن، روی زیبایی چهره و سلامت پوستشان حساسند. مدام به دنبال برداشتنِ خال، وکس و اپیلاسیونِ صورت و گردن یا از بین بردن اثر جوش هستند. گذاشتن ماسک های متنوع روی پوست صورت، ویتامینه کردن لب ها، استفاده از کرم های روز و شب، تقویت کننده های دور چشم و مرطوب کننده های دست و پا هم که خب، لازمه سلامت و لطافت و زیبایی پوست است. این روزها، مردان بیشتر از زنان به خودشان می رسند. حالا یا به دنبال تنوع هستند یا جلب توجه.» علیرضا درباره میزان هزینه این خدمات هم اضافه می کند: «من مشتری های خاص و متفاوتی دارم. مشتری هایی که اغلب شب های هفته، به مهمانی های مختلف دعوتند و دوست دارند در هر مهمانی با سر و شکلی متفاوت ظاهر شوند. در آرایشگاه ما میکاپ ساده که شامل پاکسازی پوست، آرایش و متعادل سازی چهره است، 100 هزار تومان هزینه دارد!»
 

 

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها:
مردان, آرایش, آرایش مردان, خودنمایی,
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




سرخط آخرين مطالب
پربيننده ترين ها