صفحه اصلي > شرح خبر 


Share
کدخبر: ١١٢٢٠
تاريخ انتشار: ٠٤:٢٨ - 1396/10/21
چهل میلیون تومان برای نیم ساعت !
صبح از خواب بیدار می‌شوم. اینستاگرام را چک می‌کنم. بازیگر مورد علاقه‌ام عکسی از یک رستوران گذاشته که شب گذشته همراه با دوستان عزیزتر از جانش به آن‌جا رفته‌اند. اما بیشتر از این که از شب خاص در کنار دوستان تعریف کند، از کیفیت غذا و پذیرایی آن‌جا تعریف کرده‌است. انتهای پست هم آدرس رستوران را نوشته و سفارش کرده که فقط برای یک بار غذای آن‌جا را امتحان کنیم!
چهل میلیون تومان برای نیم ساعت !

تلویزیون را روشن می‌کنم. ورزشکار معروف دنیا را نشان می‌دهد که در حال تبلیغ برند معروف شامپو و شوینده است. کمی بعد تیتر یک خبرگزاری توجهم را جلب می‌کند که در آن تیزر تبلیغاتی عجیبی به چشم می‌خورد؛ خانم بازیگر معروف تبلیغاتی را برای یک برند عطر و ادکلن انجام داده که در همان چند ساعت اول فضای مجازی را ترکانده و... .

این بخشی از یک روز زندگی اجتماعی ماست. در پرونده امروز زندگی سلام می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به همین ماجرا؛ به همه هنرمندان، ورزشکاران و خلاصه آدم معروف‌های دور و برمان که علاوه بر درآمد کار و حرفه اصلی‌شان، به دلیل چهره بودن پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند. در پرونده امروز گپ‌و‎گفتی هم داریم با یک کارشناس رسانه و از او درباره تأثیر تبلیغاتی که یک سلبریتی در آن نقش دارد سوالاتی می‌پرسیم. با ما همراه باشید.

حامد همایون ۴۰ میلیون، رضا شفیعی جم ۲۰ میلیون تومان !
شاید شما هم مثل ما کنجکاوید بدانید آدم معروف‌هایی که این روزها برای گرفتن یک سلفی با آن‌ها سر و دست می‌شکنیم برای حضور در جشن تبلیغاتی و افتتاحیه یک جایی مثل رستوران چقدر پول دریافت می‌کنند؟ خب حالا دیگر می‌دانیم. خبرنگار «زندگی‌سلام» برای اطلاع از چند و چون میزان دستمزد آقا یا خانم چهره به عنوان متقاضی با تعدادی از آن‌ها یا مدیر برنامه‌های شان تماس گرفته و هزینه یک ساعت حضور در جشن افتتاحیه یک رستوران فرضی را که تا چند روز دیگر در مشهد افتتاح خواهد شد، پرسیده‌است. (مبالغ به تومان است)
حامد همایون، 40 میلیون برای نیم ساعت اجرا
تقریبا دو سالی می‌شود که نام «حامد همایون» بر سر زبان‌ها افتاده‎است. یکی از همکاران او (همکاران او در موسسه هنری ترانه شرقی) در گفت‌وگو با خبرنگار ما دستمزد این خواننده را برای نیم ساعت اجرا، مبلغی در حدود 40 میلیون تومان اعلام می‌کند. البته این رقم علاوه بر دستمزد آقای خواننده، هزینه نور و صدای مراسم را هم شامل می‌شود. به گفته او «حامد همایون» در مراسم افتتاحیه خشک و خالی شرکت نمی‌کند و فقط در مراسمی حاضر می‌شود که امکانات آن‌جا برای حداقل نیم ساعت اجرای آقای خواننده فراهم باشد.
 
 
 
 بهنوش بختیاری، 10 تا 12 میلیون 
«بهنوش بختیاری» سال‌هاست که در سینما و تلویزیون فعالیت هنری انجام می‌دهد و اکنون کمترین هنردوستی است که او را نشناسد. بختیاری با این‌که از بازیگران خوب و بنام تلویزیون است اما در دوره‌هایی به‎دلیل یک‎سری حاشیه‌، سر و صداهایی به پا کرده‌است. مثلا همین چند وقت پیش بود که تیزر تبلیغاتی عجیب خانم بازیگر باعث تعجب همه مان شد؛ حرکات عجیب و غریب خانم بازیگر برای تبلیغ یک برند عطر و ادکلن، در این تیزر همه را حیرت زده کرد. مدیر برنامه او در گفت‌وگو با خبرنگار ما هزینه حضور در برنامه تبلیغاتی بختیاری را در تهران مبلغی در حدود هفت تا هشت میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: حضور ایشان در مشهد 10 تا 12 میلیون تومان برایتان آب می‌خورد.
 
 
 
 نادر سلیمانی، 10 تا 15 میلیون به عنوان یک دوست
«نادر سلیمانی» یکی از بازیگران خوش اخلاق و خوش برخورد سینما و تلویزیون است که بعضی از کارهای سینمایی و تلویزیونی‌اش چهره او را برای همیشه ماندگار کرده‎است. او در گفت وگو با خبرنگار ما هزینه شرکت در جشن افتتاحیه و تبلیغات در مشهد را مبلغی در حدود ده تا پانزده میلیون تومان اعلام می‌کند. البته او برای شرکت در جشن افتتاحیه شروطی هم دارد؛ مثلا این‌که مدت حضورش از ده تا پانزده دقیقه بیشتر نباشد، مهمانان حاضر در مراسم نباید عکس‌های شان همراه با او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند و... . او در ادامه می‎گوید: «اگر در این جشن شرکت کنم فقط به عنوان یک دوست در کنار شما هستم، نه به عنوان کسی که پول گرفته تا کار تبلیغاتی انجام دهد!»
 
 
 رضا شفیعی‎جم، کمتر از  20 میلیون نمی گیرم
«رضا شفیعی‎جم» نقش‌ها و تیپ‎های محبوب و به یادماندنی کم ندارد؛ با این‌که سال‌های زیادی از بعضی از فیلم و سریال‌های او گذشته اما هنوز هم خیلی‌ها او را با نام «بامشاد» سریال «نقطه چین»، «قل مراد» سریال «باغ مظفر» و یا «چهارشنبه» سریال «چارخونه» می‌شناسند. شفیعی‌جم با این‌که مدتی کم کار شده اما باز هم محبوبیت زیادی میان مردم دارد. او در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: «من معمولا به مراسم تبلیغاتی نمی‌روم. اگر هم تبلیغی را قبول کنم کمتر از 20 میلیون تومان نمی‌گیرم».
 
 
 
 علی صادقی، حداقل 15 میلیون 
«علی صادقی» از آن بازیگرانی است که سال‌ها در یک قالب یکسان یعنی طنز کار کرده اما نه تنها تکراری نشده بلکه هنوز هم هر موقع عکس او روی پوسترهای سینمایی می‌آید همه می‌دانند فیلم اکران شده فیلم پرفروشی خواهدبود. با تماس خبرنگار ما یکی از دوستان او تلفن را پاسخ می‌دهد و می‌گوید برای این‌که صادقی در برنامه‌های تبلیغاتی‌ شرکت کند حداقل 15 میلیون تومان می‌گیرد.
 
چند برند پول ساز برای ستاره های فوتبال
ستارگان فوتبال جهان هر کدام با برندهای مختلفی برای لباس و کفش‌های شان قرارداد دارند و بابت استفاده از لباس‌ها یا کفش‌های برند دلخواه‌شان مبالغ مختلفی هم دریافت می‌کنند. در این فهرست دستمزدها موارد عجیبی دیده می‌شود که اصلا به آن‌ها فکر هم نمی کنید. مثلا «لیونل مسی» با این‌که از بهترین بازیکنان فوتبال جهان است اما بابت پوشیدن برند دلخواهش از بسیاری از بازیکنان توقع مالی کمتری دارد. این‌جا رقم دستمزد چند ستاره بزرگ فوتبال را که بابت پوشیدن کفش و لباس برند مورد علاقه‌شان دریافت کرده‌اند،  مرور می‌کنیم.
 
کریس رونالدو استوک 36 میلیارد تومانی 
کریس رونالدو در صدر فهرست دریافت‌کننده بیشترین پول بابت پوشیدن کفش استوک قرار دارد. رونالدو که با برند «نایکی» قرارداد بسته، سالیانه 6.2 میلیون پوند از این کمپانی دریافت می‌کند. یک پوند، 5980 تومان است و شش میلیون پوند، چیزی حدود 36میلیارد تومان ما می‎شود.

 

 

 

ماریو بالوتلی 30 میلیارد تومان برای یک دست لباس
«بالوتلی»، مهاجم تیم ملی فوتبال ایتالیا و نیس، با این‌که در مقایسه با بعضی از ورزشکاران دیگر آن چنان جایگاهی ندارد اما بابت پوشیدن برند مورد علاقه‌اش از خیلی‌‌های شان جلوتر است. بالوتلی 5.1 میلیون پوند از کمپانی «پوما» پول گرفته تا برای یک سال این برند را تبلیغ کند.

 

 

 

سسک فابرگاس هدیه های 23 میلیاردی
کمپانی پوما در ظاهر سعی کرده در تبلیغات پرخرج از دیگر رقبا عقب نماند. بعد از بالوتلی، پوما با «سسک فابرگاس» قرارداد بسته و در ازای پرداخت چهار میلیون پوند، هر هفته استوک‌های جدید به این بازیکن هدیه می‌دهد.
 
 
 
 
 
 
پل پوگبا یک اشانتیون دربرابر 17 میلیارد تومان
«پل پوگبا» اگرچه قبلا گران قیمت‌ترین بازیکن جهان بوده اما در زمینه تبلیغ برندهای معتبر، در مقایسه با هم‎تیمی‌هایش پول زیادی دریافت نمی‌کند. پوگبا 3.1 میلیون پوند از آدیداس می‌گیرد و علاوه بر تبلیغ این برند در میدان ورزش، کفش‌های این کمپانی را در پیج اینستاگرامی‌اش هم تبلیغ می‌کند.
 
 
 
 
 
لیونل مسی قانع به  14میلیارد
هرچند مسی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به حساب می‌آید اما در زمینه تبلیغ برندها نتوانسته در مقایسه با دیگر رقیبانش درآمدزایی زیادی داشته باشد. کمپانی آدیداس بیشتر از 2.5 میلیون پوند به مسی پول نمی‌دهد. البته قرار است این قرارداد در سال آتی افزایش پیدا کند.
 
 
 
 
 
 
وین رونی  8میلیارد  تومان برای  ستاره سابق
«وین رونی» با این که اکنون آن فوتبالیست پرآوازه گذشته نیست اما در بستن قراردادهای تبلیغاتی بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند. او با کمپانی نایکی برای تبلیغ کفش به توافق رسیده و سالیانه 1.5 میلیون پوند دریافت می‌کند.
 
همه هزینه ها برای تو!
با خواندن پرونده امروز شاید با خود بگویید مگر حضور چهره‌های شناخته شده برای تبلیغ یک محصول چقدر تأثیر دارد که این قدر پول برایش خرج می‌شود؟ اصلا در بازار امروز این تقاضای زیاد است که باعث می‌شود سرمایه گذاران برای تبلیغات‌شان به سراغ چهره‌های شناخته شده بروند یا خود چهره‌ها هستند که برای دریافت پول بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در برنامه‌های تبلیغاتی بیشتری دیده شوند؟ برای پیگیری بیشتر این ماجرا به سراغ دکتر «علیرضا دهقان نیری»، کارشناس رسانه و دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران رفته‌ایم.
 
پیش به سوی دیده شدن
 دکتر دهقان نیری معتقد است: «همین که می‌بینیم هر روز سرمایه گذاران بیشتری از چهره‌ها استفاده می‌کنند تا به وسیله آن‌ها جنس مد نظرشان را تبلیغ کنند، بیان کننده تأثیر زیاد چهره‌های شناخته شده در تبلیغات است. تنها دلیل آن هم همین پول‌های هنگفتی است که از طرف سرمایه‌گذاران به جیب چهره‌ها سرازیر می‌شود. پر واضح است که امروزه تبلیغات برای به دست آوردن سود بیشتر به صورت یک الزام درآمده اما این‌که یک تبلیغ تاثیر بیشتری داشته باشد و بیشتر دیده شود همگی به عناصر جذب کننده در آن بستگی دارد. این عناصر جذب کننده گاهی می‌تواند چهره یک سلبریتی باشد، گاهی می‌تواند چهره زیبا و جذاب یک فرد ناشناخته و گاهی هم می‌تواند جذابیت‌های دیگری مانند استفاده از شوخی، ترس و... در یک تبلیغ باشد. بنابراین همه این جذابیت‌ها و دیده شدن‌ها سرمایه‌گذاران را متقاعد می‌کند که تبلیغات لازم است و هرچه این تبلیغ جذابیت بیشتری داشته باشد، به میزان بیشتری دیده می‌شود و تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.»
 
سلبریتی‌ها گاهی هم بی‌اثرند
دهقان نیری ادامه می‌دهد: «جذابیت‌های یاد شده همیشه در شرایط مختلف تأثیرات برابری ندارند و هرکدام از آن‌ها با توجه به محتوا و نوع تبلیغ، تاثیر متفاوتی بر میزان دیده شدن‌ تبلیغ دارند. درباره این عناصر جذاب هم نمی‌توان اولویت تعیین کرد؛ و به هیچ وجه این درست نیست که بگوییم اگر یکی از این عناصر جذاب در هر نوع تبلیغی وجود داشته باشد حتما تاثیر زیادی خواهد داشت و تبلیغ مد نظر دیده خواهد شد. بلکه ممکن است یک تبلیغ با یکی از این عناصر جذب کننده خیلی دیده شود اما در موردی مشابه با همان عنصر اصلا دیده نشود و تاثیری هم نداشته باشد. حضور سلبریتی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست و چه بسا در یک تبلیغ پر هزینه بهترین سلبریتی‌ها وجود داشته باشند اما باز هم این تبلیغ دیده نشود».
 
گول تبلیغات پر زرق و برق را نخوریم
دکتر علیرضا دهقان نیری در پایان اضافه می‌کند: «با این‌که هرکدام از این عناصر جذاب تاثیرات متفاوتی دارند اما تجربه ثابت کرده حضور سلبریتی‌ها در بیشتر موارد تاثیر بیشتری از عناصر جذاب دیگر دارد، چراکه بسیاری از آدم‌ها بر این باورند که چهره‌های شناخته شده ارزش زیادی برای کار و حرفه‌شان قائل هستند و امکان ندارد آن‌ها کالای بی کیفیت و بی نام و نشانی را تبلیغ کنند. از طرف دیگر دعوت یک چهره برای تبلیغ یک کالا یا برند به نوعی برگشت سرمایه به حساب می‌آید و صاحبان سرمایه به خوبی می‌دانند احتمال برگشت سرمایه‌شان برای تبلیغ یک محصول ضعیف و بی کیفیت خیلی کم است، اما به هر حال باید توجه داشت که حضور یک چهره معروف و رسانه‌ای همیشه هم نشان دهنده کیفیت زیاد یک کالا نیست و ممکن است نشان دهنده سرمایه زیاد صاحب آن کمپانی و تمایل آن‌ها به برگشت سرمایه‌شان باشد؛ چون شرکت‌ها و افراد سرمایه‌گذار فقط برای کار اقتصادی است که آدم‌های شناخته شده را وسیله‌ای برای کسب درآمدشان قرار می‌دهند و نه چیز دیگری!»
 
منبع: خراسان
برچسب ها:
سلبریتی, شهرت,
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




پربيننده ترين ها